lees met andermans ogen

Kijken met andermans ogen? Lees een boek!

De ondraaglijke lichtheid van het bestaan heeft mijn ogen geopend voor het feit dat je anderen pas echt begrijpt als je hun hele verhaal kent.

Jochem Myjer

Leescoalitie lanceert website queerboeken.nl

Op Valentijnsdag lanceert de Leescoalitie in samenwerking met COC Nederland de website queerboeken.nl. Doel van deze website is om scholieren en docenten te wijzen op de vele prachtige LHBTI-rolmodellen in de literatuur.

Uit recent onderzoek van COC Nederland i.s.m. Colombia University blijkt dat LHBT(I)-leerlingen het nog steeds zwaar hebben op school. Een van de manieren waarop de situatie verbeterd kan worden is door in de lessen (meer) aandacht te besteden aan LHBT(I)-onderwerpen en ruimte in het curriculum te maken voor LHBT(I)-rolmodellen uit sport, geschiedenis en literatuur.

De nieuwe en unieke website queerboeken.nl helpt docenten en leerlingen hierbij, door tips te geven voor mooie LHBTI-boeken vol literaire rolmodellen. Een dergelijke paarse literatuurlijst bestond tot op heden niet. In eerste instantie zijn er vijftig titels geselecteerd. Deze titels worden ingeleid met een beschrijving over het boek en de context waarin het verscheen. De website wordt vier keer per jaar aangevuld met nieuwe titels.

Om aandacht op deze nieuwe website te vestigen, start op Valentijnsdag de verkiezing van het Beste Queer Fragment. Voor deze verkiezing hebben vijf BN’ers (Rik van de Westelaken, Tim den Besten, Valentijn De Hingh, Sherida Spitse en Özcan Akyol) hun favoriete liefdesscène uit de queerliteratuur gekozen en hier een inleiding bij geschreven. De fragmenten met inleiding zijn gebundeld in een uitgave met een voorwoord van Arthur Japin. Deze uitgaven worden tijdens Valentijnsdag verspreid onder scholieren via GSA’s (groepen scholieren van allerlei seksuele oriëntaties en gender identiteiten die zich op hun eigen school inzetten voor vrijheid en gelijkheid voor iedereen). Vanaf 14 februari kan er via queerboeken.nl gestemd worden op de fragmenten.